Saturday 19 November 2016

Berhenti salahguna kuasa, lepaskan aktivis Bersih 5.0 yang tidak bersalah

KENYATAAN MEDIA

Berhenti salahguna kuasa, lepaskan aktivis Bersih 5.0 yang tidak bersalah




1. Bersih 5 adalah himpunan aman. Ratusan ribu rakyat Malaysia menampilkan diri ke depan secara aman damai membuktikan rakyat Malaysia enggan membisu lagi. Sambutan cukup hangat dari masyarakat pelbagai kaum terbukti Bersih adalah kempen seluruh rakyat Malaysia.

2. Samseng Baju merah tajaan UMNO bukan budaya kita, mereka harus ditahan supaya tidak menabur racun perkauman terus merosakkan masyarakat kita.

3. Kejayaan luar biasa Bersih 5.0 menghantar mesej yang cukup jelas dimana rakyat mahu satu kerajaan yang bersih & sistem pilihanraya yang telus & adil. Pengerusi SPR Dato Seri Mohd Hashim yang pernah menjadi setiausaha sulit kanan ketua penerangan UMNO dan pemimpin yang rasuah besar termasuk MO1 perlu letak jawatan segera dan reformasi terhadap institusi negara perlu dilakukan segera termasuk merombak semula SPR.

3. Kerajaan perlu menghormati suara rakyat. Beban hidup rakyat yang semakin menekan serta cukai GST perlu dikaji semula.

4. Memandangkan perhimpunan bersih 5.0 berjaya dianjurkan secara aman & tenteram, sudah tentu segala tindakan penangkapan termasuk memakai undang2 SOSMA menahan pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah dan 18 orang aktivis termasuk ADUN Pasir Pinji Howard Lee adalah tidak berasas dan merupakan satu penyalahgunaan kuasa. Saya menyeru pihak polis menghormati hak perlembagaan rakyat dan melepaskan semua 18 orang ini dengan segera.

Hidup rakyat.

YB Nga Kor Ming

Pengerusi DAP Perak/Ahli Parlimen Taiping

Tarikh : 20hb November, 2016.

No comments:

Post a Comment